Een bosje rozen, een T-shirt, koffie: veel mensen betalen graag iets meer voor een duurzaam, milieuvriendelijk product. Zijn we ook bereid om mee te betalen aan een hoger arbeidersloon in de Afrikaanse bloemensector? Ja, zegt Hivos, als de consument maar helder kan kiezen voor ‘eerlijke bloemen’.
Jaarlijks worden miljarden rozen vanuit Afrika naar ons land verscheept. Bloemen die door vrouwen worden gekweekt en geplukt. Zij werken vaak onder erbarmelijke omstandigheden, voor een schamel minimumloon dat te weinig is om van rond te komen. Hivos maakt zich hard voor een leefbaar loon in de Afrikaanse bloemensector. Dit is het salaris dat vrouwen zouden moeten krijgen om in hun basisbehoeften te kunnen voorzien: voedsel, huisvesting, kleding, schoolgeld. Idealiter sparen ze ook wat pensioengeld. Het betalen van deze ‘sociale kosten’ leidt tot een eerlijke, maar ook hogere winkelprijs van rozen. Wie moet daarvoor opdraaien?
“Dat is complex”, beaamt Kristina Ullrich, business advocacy officer van Hivos. “Als een rozenkweker investeert op milieugebied, bijvoorbeeld in zonne-energie, verdient hij dat uiteindelijk terug met een lagere energierekening. Als hij zijn werkers meer salaris uitbetaalt, om het gat tussen het huidige loon en een leefbaar loon te vullen, geeft dat geen winst. Belangrijk is dat de héle keten gaat meebetalen aan de sociale kosten van een bosje eerlijke rozen, zodat de farmer in staat is zijn mensen een hoger loon te geven!” Hiervoor zet Hivos zich in binnen de vierjarige campagne Women@Work. Deze is gericht op een betere arbeidspositie voor vrouwen, met name in de Afrikaanse bloemenindustrie.
Lange adem
Met andere partijen – waaronder kwekers, handelaren, bloemenveiling en winkeliers – werkt Hivos stap voor stap toe naar een eerlijke en duurzame bloemenindustrie. “Dit is een spannend proces van de lange adem.” In de productielanden in Afrika en ook op de Nederlandse markt zijn al concrete resultaten geboekt. Zo voorziet Albert Heijn sinds mei de verpakking van alle rozen uit Afrika van een ‘eerlijke bloemen sticker’. Hierdoor weet de klant dat deze rozen afkomstig zijn van duurzaam en sociaal gecertificeerde kwekers. Komend jaar wil Hivos het aanbod van eerlijke bloemen nog verder vergroten. In eerste instantie bij bloemisten en supermarkten, de grootste verkoopkanalen in Nederland.
Eerlijke verkooppunten
“We gaan niet alleen het aanbod, maar ook de vraag van de consument naar eerlijke rozen stimuleren door transparantie te bieden in de verkooppunten. Dit gebeurt waarschijnlijk digitaal, zodat mensen op het web makkelijk een adres in de buurt kunnen opzoeken.” Afgelopen herfst liet Hivos onderzoeken hoe de Nederlandse consument denkt over eerlijke bloemen. Het resultaat was bemoedigend: driekwart van de geïnterviewden zei extra te willen betalen voor een bos rozen met een keurmerk. Ullrich: “Uiteindelijk hoeft een bosje rozen maar 5 tot 10 eurocent meer te kosten in de winkel, om een leefbaar loon voor de vrouwen in de Afrikaanse bloementeelt mogelijk te maken.”
Openingsbeeld: © Hivos