Ruim baan voor de kleinschalige film in Peru. Hivos-partner Grupo Chaski werd onlangs bekroond voor zijn innovatieve netwerk van microcinema’s. In het hele land komt een nieuw publiek in aanraking met audiovisuele producties met een sociaal gezicht.
Directeur Stefan Kaspar van Grupo Chaski is een trots man: in november won zijn Peruaanse organisatie een prestigieuze prijs voor Creatief Ondernemerschap. In Peru, waar Amerikaanse blockbusters het grootstedelijk bioscoopaanbod domineren, bouwt Grupo Chaski sinds 2004 aan een netwerk van microcinema’s in arme en afgelegen regio’s. “Jongeren uit lokale inheemse gemeenschappen worden getraind om deze locaties te runnen. Ze leren alles over de productie, distributie en vertoning van audiovisuele kwaliteitsproducties, en ook hoe ze na afloop een goed debat met het publiek kunnen organiseren. Zo komt een nieuwe groep mensen voor het eerst in aanraking met de kracht van cinema. Ze zien real life movies die raken aan hun eigen leven en kunnen actief meepraten over sociale problemen. Op deze manier draagt ons netwerk van microcinema’s bij aan culturele participatie en lokale ontwikkeling”, legt Kaspar uit.
Momenteel zijn er 32 microcinema’s in 8 regio’s van Peru. “Daarbij kun je denken aan de sloppenwijken rond onze hoofdstad Lima tot kleine provinciesteden langs de kust en geïsoleerde bergdorpen waar mensen alleen quechua, de inheemse taal, spreken. Als ‘bioscoopzaal’ fungeert bijvoorbeeld het gemeentehuis, een parochie, bedrijfsruimte of vakbondskantoor.” Vanuit Lima overlegt Kaspar voortdurend met zijn regiocoördinatoren. “Zij wonen vlakbij de microcinema’s en trainen de lokale teams die deze hebben opgericht. Elk team bestaat uit 6 tot 8 jonge managers-in-spe. Zij zijn dolblij met deze kans om werkervaring op te doen. In totaal gaat het om 230 lokale jongeren die door hun leeftijdgenoten, leraren of voetbaltrainers zijn aangewezen als natuurlijke leiders. Daar zitten maar liefst 121 jonge vrouwen bij.” Voor dit educatietraject kreeg Grupo Chaski financiële steun van Hivos.
Digitale doorbraak
Met vijf sociaal bewogen filmmakers richtte Kaspar in 1982 Grupo Chaski op: “Toen al wilden we kwaliteitscinema maken die zou bijdragen aan de culturele en economische ontwikkeling van Peru en zijn buurlanden. Onze films en documentaires kregen regelmatig internationale prijzen, maar nu pas komt ons ideaal echt dichterbij. Dankzij de doorbraak van nieuwe technologie is ons microcinema-project nu één groot audiovisueel laboratorium. Digitale technieken maken het makkelijker en goedkoper om films te maken en te verspreiden. Ook kunnen we bij onze programmering gebruikmaken van audiovisuele producties op internet, en via sociale media contact leggen met geïnteresseerde partners.”
Kaspar: “De groeipotentie van ons microcinema-netwerk is groot, maar we gaan stap voor stap verder. Eerst willen we de huidige generatie microcinema’s verbeteren: de infrastructuur verstevigen, de theoretische en praktische kennis van de jonge managers vergroten, de programmering nog diverser maken.” Binnen het netwerk rouleert een thematisch maandprogramma van vier lange en vier korte films – fictie of documentaire. Enkele thema’s in 2011 zijn mensenrechten, corruptie, humor, milieubewustzijn, en spiritualiteit. “Uit een lokale gemeenschap kwam onlangs het verzoek om aandacht te besteden aan moeders die problemen hebben met hun kinderen. Daar hebben we de programmering op aangepast. We willen ons nieuwe publiek zo goed mogelijk bedienen.”
Dit artikel verscheen in Hivos magazine (april 2011).
© Hivos