Voor Hivos, ‘een internationale organisatie die zoekt naar nieuwe oplossingen voor hardnekkige wereldproblemen’, schreef ik in het kwartaalblad Hivos magazine jarenlang de korte berichtenpagina’s en ook artikelen over uiteenlopende onderwerpen. Per januari 2015 bestaat dit papieren magazine voor donateurs niet meer.
Enkele voorbeelden:
“Ieder kind hoort op school”
In oktober 2014 kwamen afgevaardigden uit de hele wereld samen voor de aftrap van een nieuw programma van de Stop Kinderarbeid coalitie (SKA). Met vereende krachten zullen in India, Afrika en Midden-Amerika nog meer kinderarbeidvrije zones worden gecreëerd. Daarbij kunnen bedrijven echt het verschil maken voor kinderen en hun families. >Lees verder
Age of Wonderland – een laboratorium voor sociale innovatie
Hivos is overtuigd van de kracht van creativiteit bij het zoeken naar slimme oplossingen voor maatschappelijke kwesties. Zo kwam de Keniaanse ingenieur Roy Ombatti op het idee om 3D geprinte schoenen-op-maat te maken voor mensen met ernstig misvormde voeten. >Lees verder
Een eerlijke prijs voor Afrikaanse rozen
Een bosje rozen, een T-shirt, koffie: veel mensen betalen graag iets meer voor een duurzaam, milieuvriendelijk product. Zijn we ook bereid om mee te betalen aan een hoger arbeidersloon in de Afrikaanse bloemensector? Ja, zegt Hivos, als de consument maar helder kan kiezen voor ‘eerlijke bloemen’. >Lees verder
Jongeren omarmen vrouwelijke rolmodellen
In het voetbalgekke Costa Rica lanceerde Hivos ‘Tenía que ser mujer’ (‘Dat moet een vrouw geweest zijn’). Deze campagne vol positieve rolmodellen in dit – nog steeds – door mannen gedomineerde land werd een succes onder jongeren. >Lees verder
Iraakse vrouwen de politieke arena in
Op 30 april 2014 gingen zo’n 22 miljoen Irakezen naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Een kwart van de 328 zetels is gereserveerd voor vrouwen. Vrouwen, die Hivos en de Iraakse organisatie Al-Amal trainen en ondersteunen in hun campagne en politieke werk. >Lees verder
Springplank voor talentvolle filmmakers
Zeer trots, dat zijn Rutger Wolfson, directeur van het International Film Festival Rotterdam (IFFR), en Manuela Monteiro, directeur van Hivos, op de innige samenwerking tussen beide organisaties: Hivos is nu zelfs hoofdsponsor. “Onafhankelijke filmmakers verdienen onze blijvende steun.” >Lees verder
De wereldwijde blik van Metropolis
In vijf jaar groeide het programma Metropolis uit tot een hit. De eigenzinnige buitenlandrubriek van de VPRO biedt jonge filmmakers in ontwikkelingslanden letterlijk een venster op de wereld (en andersom), op tv én internet. Metropolis werkt, met steun van Hivos, aan een nieuwe reeks. >Lees verder
Film in de verste uithoeken van Peru
Ruim baan voor de kleinschalige film in Peru. Hivos-partner Grupo Chaski werd onlangs bekroond voor zijn innovatieve netwerk van microcinema’s. In het hele land komt een nieuw publiek in aanraking met audiovisuele producties met een sociaal gezicht. >Lees verder
© Openingsbeeld en artikelen: Hivos