In het voetbalgekke Costa Rica lanceerde Hivos ‘Tenía que ser mujer’ (‘Dat moet een vrouw geweest zijn’). Deze campagne vol positieve rolmodellen in dit – nog steeds – door mannen gedomineerde land werd een succes onder jongeren.
Afgelopen voorjaar hield Costa Rica het FIFA Wereldkampioenschap voetbal vrouwen tot 17. “Wij hebben de voetbalgekte aangegrepen om de aandacht te vestigen op sterke en vastberaden vrouwen”, vertelt Dineke van den Oudenalder, directeur van Hivos Midden-Amerika. Ze doelt op de campagne ‘Tenía que ser mujer’. Die werd gelanceerd op Internationale Vrouwendag (8 maart), met de korte documentaire ‘Barrières doorbreken: gisteren en vandaag’. “Hierin komen de oudste voetbalspeelsters uit Costa Rica aan het woord, dames van in de zeventig die als eersten stiekem zijn begonnen met een mannensport. Ook speelsters uit het huidige nationale vrouwenteam vertellen over het waarmaken van hun passie.”
Op YouTube waren nog zeven videoportretten te zien van vrouwen die vasthouden aan hun dromen. Zoals Karina Orozco, een jonge vrouw die heel graag automonteur wilde worden – en daarin slaagde. Haar video-interview werd een paar duizend keer bekeken. “Zo’n positief rolmodel wakkert de hoop aan voor een betere toekomst”, aldus Van den Oudenalder. “Vooral tieners en jonge vrouwen willen wij laten zien dat er altijd kansen zijn in het leven en dat je genderstereotypen kunt doorbreken.” Als feestelijke afsluiting van de campagne gaven vier vrouwenbands – van hardrock en metal tot hiphop – in april een slotconcert op een internationaal kunstenfestival in de hoofdstad San José.
Technobus
Bij de multimediacampagne in Costa Rica kreeg Hivos steun van de Oxen Group en de Paniamor-stichting. “Dankzij de inzet van social media wisten we jongeren tussen 12-23 jaar actief te bereiken. Ze reageerden enthousiast op onze Facebook-pagina en via YouTube. Ook deden veel jongemannen mee aan onze videocompetitie: zij maakten een filmpje over een vrouw die ze bewonderen, legden uit waarom, en uploadden hun video naar onze campagnewebsite.” De boodschap van de campagne werd niet alleen via het internet verspreid, maar ook door middel van een zogenaamde ‘technobus’. Met dit mobiele platform, uitgerust met computers, tablets en camera’s, werden jongeren in plattelandsgemeenschappen, buitenwijken en op middelbare scholen bezocht.
Regionaal vervolg
Van den Oudenalder: “We zijn aangenaam verrast, enerzijds door de massale reacties van jongeren en anderzijds door de grote media-aandacht voor onze campagne in kranten, op de radio en tv.” Samen met de Oxen Group wil Hivos deze nieuwe manier van campagnevoeren, met de nadruk op positieve rolmodellen, ook gaan toepassen in de regio. “Waaronder buurland Nicaragua, dat veel meer ellende kent dan Costa Rica – armoede, geweld, rechteloosheid, discriminatie en ongelijkheid. Tienerzwangerschappen zijn er bijvoorbeeld een groot probleem. Om de positie van vrouwen te verbeteren, willen we veel meer een positieve boodschap uitdragen en daarbij meer met mannen gaan samenwerken. Deze goede les hebben we dankzij de campagne ‘Tenía que ser mujer’ geleerd!”
Dit artikel verscheen in Hivos magazine (juni 2014).
© Hivos