In vijf jaar groeide het programma Metropolis uit tot een hit. De eigenzinnige buitenlandrubriek van de VPRO biedt jonge filmmakers in ontwikkelingslanden letterlijk een venster op de wereld (en andersom), op tv én internet. Metropolis werkt, met steun van Hivos, aan een nieuwe reeks.
Diverse prijzen, lovende tv-recensies en steeds meer waardering van kijkers in binnen- en buitenland. Hoe verklaart Arnout Arens, redactielid en sinds 1 januari eindredacteur van Metropolis, dit succes? “Na negen reeksen klopt de vorm helemaal: in elke aflevering filmen jonge lokale documentairemakers en videojournalisten opmerkelijke verhalen uit hun land, rondom één thema – drugsverslaving, bijgeloof, betaalde liefde, noem maar op. Presentator Stef Biemans maakt een vergelijking met Nederland, en smeedt alle verhalen tot één geheel. Zo krijgen de kijkers een wereldwijde blik op overeenkomsten en verschillen in het dagelijkse leven.”
Loe Schout, hoofd van het Cultuur, ICT & Mediaprogramma bij Hivos, stond aan de wieg van Metropolis. “Daar ben ik trots op, ja. Het idee voor Metropolis ontstond in 2007. YouTube, de website waarop iedereen gratis filmpjes kan plaatsen en bekijken, werd toen enorm populair. Samen met VPRO tv-redacteuren IJsbrand van Veelen en Bregtje van der Haak zag ik in de opkomst van digitale media een grote kans voor jonge filmmakers in ontwikkelingslanden om hún visie op de wereld naar buiten te brengen. Dat is interessant voor het Nederlandse publiek, maar nóg belangrijker is dat we zo kwalitatief goede burgerjournalistiek – lokaal en wereldwijd – ondersteunen”, legt Schout uit.
Bijzondere plekken
In 2008 ging Metropolis van start; inmiddels begeleidt de redactie dagelijks ruim zeventig jonge correspondenten wereldwijd. “Metropolis is echt een tv-programma én een tweetalige website”, benadrukt Arens. “Onze reportages worden Engels ondertiteld en gedeeld met de hele wereld, via onze eigen website maar bijvoorbeeld ook op YouTube. We gebruiken onze website ook om nieuwe correspondenten te zoeken op bijzondere plekken, vooral in de Arabische wereld. In Irak hebben we onlangs al een nieuwe filmmaker gevonden.”
Schout: “Metropolis’ website is uitgegroeid tot een belangrijk, internationaal platform voor de correspondenten. Bovendien vormen alle reportages een rijke informatiebron over zeer gevarieerde thema’s met wereldwijde betekenis. Precies daarom ondersteunt Hivos deze website. Ik ben zeer benieuwd naar het nieuwe seizoen van Metropolis. Wat mij betreft mogen de afleveringen af en toe wat controversiëler, kritischer en minder lollig zijn.”
Heftige thema’s
“Metropolis schuwt de stevige onderwerpen zeker niet”, verzekert Arens. “We proberen elk seizoen een mooie mix te maken van serieuze en ook wat lichtere thema’s. Neem bijvoorbeeld onze ‘menstruatie-uitzending’. We filmden Nepalese vrouwen die tijdens hun periode zitten opgesloten in een tochtig hutje, maar ook Zambiase vrouwen die van de overheid een dag vrij krijgen tijdens hun menstruatie. Dat werd eigenlijk een uitzending over vrouwenrechten. Zo probeert Metropolis een ‘heftig’ thema met een originele invalshoek te behandelen. Komend seizoen duurt elke aflevering dertig minuten. Dat geeft iets meer ruimte om verhalen uit te werken. Momenteel zijn we alweer druk bezig met het samenstellen van een uitgebalanceerde lijst met nieuwe onderwerpen.”
© Openingsbeeld: VPRO Metropolis